Wzmocnienie odporności organizmu

Wzmocnienie odporności - Jak zwiększyć odporność organizmu? - Proctogin PoznańTo, w jaki sposób funkcjonuje nasz układ immunologiczny, zależy od wielu różnorodnych czynników. Kluczowe znaczenie mają przede wszystkim bodźce zewnętrzne, do których można zaliczyć nieprawidłowe odżywianie, palenie tytoniu, nadużywanie alkoholu, napięcia emocjonalne, a także częste zmiany klimatu.

Za wzmocnienie układu immunologicznego odpowiedzialne są różne, współpracujące ze sobą organy takie jak:

  • śledziona,
  • szpik kostny,
  • grasica,
  • węzły chłonne.

Układ odpornościowy tworzą ponadto błony śluzowe, skóra oraz niektóre bakterie znajdujące się w przewodzie pokarmowym. Dlatego poszukując odpowiedzi na pytanie, jak zwiększyć odporność organizmu, należy pamiętać, że najlepsze efekty przynoszą działania wielokierunkowe. Oprócz witamin i niezbędnych związków odżywczych przyswajanych wraz z dietą dobre rezultaty daje aktywność fizyczna oraz tzw. hartowanie organizmu.

Ćwiczenia fizyczne jako sposób na wzmocnienie odporności

Do listy czynników umożliwiających poprawę funkcjonowania układu odpornościowego zalicza się, jak już wyżej wspomniano, aktywność fizyczną. Sport można uprawiać zarówno profilaktycznie, jak i terapeutycznie.

Szczególnie istotną rolę ćwiczenia fizyczne odgrywają w terapii chorób nowotworowych, stanowiąc jeden ze skuteczniejszych sposobów na wzmacnianie odporności. Jak się okazuje, w trakcie wysiłku z naczyń limfatycznych oraz grudek chłonnych jest uruchamiana limfa, a co za tym idzie, dochodzi do aktywacji limfocytów oraz wielu innych elementów tworzących układ immunologiczny, w tym także części budulcowych odpowiedzialnych za destrukcję komórek nowotworowych. Podczas sportu organizm otrzymuje odpowiednią porcję tlenu, a trzeba podkreślić, że nowotwór rozwija się w warunkach beztlenowych, któremu dodatkowo sprzyja zakwaszenie narządów wewnętrznych.

Umiarkowana aktywność fizyczna może stanowić skuteczny środek w terapii nowotworowej, zwiększając witalność, poprawiając ogólne samopoczucie pacjenta oraz wzmacniając siłę mięśni. Trzeba jednak pamiętać, że ćwiczenia nie mogą być zbyt forsowne, gdyż duży wysiłek jest traktowany przez organizm jak stres, który nie działa korzystnie na prawidłową pracę układu odpornościowego.

Najlepsze dyscypliny dla wzmocnienia odporności to takie, które mają charakter wysiłku tlenowego, a więc o umiarkowanej intensywności. Wcale nie musi to być siłownia czy basen. Korzyści może przynieść już spacerowanie żywym krokiem, jazda na rowerze, rolkach itp.

W Centrum Miednicy Mniejszej Proctogin mamy w zespole wykwalifikowanego i doświadczonego fizjoterapeutę, który jest w stanie poprowadzić terapię ruchem zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn.